הניסיון עושה את ההבדל- גם בתחרות

חזרה למאמרים ראשי >>

מה לא עושים בסמוך ליום התחרות?

  • לא נוטלים תוספי תזונה חדשים- תוספי תזונה כגון מולטי ויטמין, ויטמין D , אומגה 3, אנטיאוקסידנטים ועוד ידועים בחשיבותם לחיזוק הבריאות, מערכת החיסון ומסת השריר. בעיקר הדבר חיוני בתקופות של עומס אימונים, כאשר מוטל על הגוף סטרס רב.

יחד עם זאת התנסות ראשונית של נטילת התוסף, לא תביא לתוצאות מידיות ואף עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון: בעיות עיכול, עצירות, נפיחות. נטילת כל תוסף יש לשקול באופן נפרד על פי בדיקות דם ובהתייעצות עם איש מקצוע- רופא או דיאטן.

  • לא משנים תוכנית אכילה ביום המירוץ – בפעילות גופנית ממושכת ומאומצת חשיבות רבה לאכילה תוך כדי אימון על מנת לשמר את מאגרי האנרגיה ולדחות עייפות. עם זאת האכילה בזמן האימון לעיתים אינה פשוטה ויכולה לגרום לתופעות לוואי רבות.

פעילות גופנית אינטנסיבית גורמת לכיווץ מוגבר וחוזר של שרירי הבטן, מופעל לחץ מכני על מערכת העיכול, כמו גם ישנה הגברה של תהליכים מטבוליים.

אכילה בתנאים אלה, בייחוד בהתנסויות ראשונות, עלולה להשאיר את הספורטאי סובל מתופעות רבות במערכת העיכול: החל מאי נוחות וכאבי בטן ועד לשלשולים והקאות. תלוי כמובן בגורמים רבים כגון ענף הספורט, עצימות המאמץ ועוד. יחד עם זאת  ניסיון מקדים והתנסות חוזרת ונשנית של אכילה בזמן אימונים בהחלט יכול למנוע או למזער את התופעות.

עם הניסיון כל מתאמן יכול ללמוד על עצמו מה סוג המזון המתאים לו בזמן הפעילות: ג’לים, תמרים, או משקאות איזוטונים.  מה התדירות והכמות האופטימלים עבורו.

מסיבות אלה, כדאי לבדוק היטב למה “שולחים יד” בזמן התחרות. גם אם אלה ג’לים ומשקאות המחולקים חינם בתחנות המים. ההשלכות  של התנסות במוצרים חדשים, אפילו של אותם מוצרים אך חברות שונות, עלולה להיות הרסנית להמשך התחרות.

  • לא נוטלים תוספים ארגוגנים בפעם הראשונה – תוספים רבים מציפים את השוק ומאפשרים לספורטאים לשפר את ביצועיהם. חלקם נחקרו יותר ויעילותם גבוהה (קריאטין, HMB), אחרים נחקרו פחות ויעילותם עדיין מוטלת בספק (גלוטמין, ארגנין).

אין דרך טובה יותר לדעת מה תהיה השפעת התוסף על גופכם אלא להתנסות בו מראש, בתקופת האימונים, טרם מגיעים ליום התחרות.  פרט לאפקטיביות התוסף יש להתחשב גם באפשרות של תופעות לוואי כתוצאה משימוש בהם. כל תופעת לוואי גם אם נפוצה ואין מזיקה- עלולה לטרפד את תכוניות התחרות.

  • לא נוטלים חומרים ממריצים- משקאות האנרגיה/ משקאות קפה/ כדורי קפאין- סביב התוספים הממריצים מתנהל פרויקט שיווקי כמעט בכל תחרות.

דוכנים במתחם האירוע מציעים משקאות קפה, כדורי קפאין ומשקאות אנרגיה רגע לפני הזינוק, עם הבטחה שאלה יעוררו אתכם ויחוללו ניסים בגופכם.

קונצנזוס מוחלט חל על איסור התנסות ראשונה במשקאות אלה ביום התחרות. קפאין אמנם ידוע כחומר ממריץ ודוחה עייפות, אך אם אינכם רגילים לקפה שחור על הבוקר או לא התנסיתם בכדורי קפאין בתקופת האימונים, יש לקחת בחשבון כי ייתכנו תופעות לוואי כגון: השתנה מרובה, התכווצויות, דופק גבוה, לקצב לב מוגבר ועוד. הישארו בהרגלים שלכם מתקופת האימונים ולכו על בטוח!

  • לא אוכלים מאכלים / מסעדות חדשות- כחלק מהכנה לתחרויות שונות, כגון תחרות מרתון או טריאתלון מתקיימת התארגנות חברתית סביב “ארוחות פסטה” מסורתיות במסעדות, ארוחות קבוצתיות רחבות כיד המלך. הדבר מבורך ומקובל אך חשוב לא פחות שזו תהיה ארוחה מתאימה ואוכל בו התנסיתם בריצות ארוכות קודמות. כאשר מדובר על תחרות בחו”ל, המצב מורכב מעט יותר. מסעדות מציעות מנות מגוונות ושונות מהאוכל הביתי המוכר. כדאי מאוד להתאפק עד לקו הגמר טרם התנסויות במנות מיוחדות וחדשות. ואילו לארוחות טרם התחרות להתארגן עם אוכל מהבית, קניות של מוצרי בסיס בסופר מקומי או במנות במסעדה שמוכרות לכם והתנסיתם בעבר.

לסיכום, התנסויות תזונתיות חדשות  לקראת תחרות אינם מומלצים. מזונות שאינם מוכרים למערכת העיכול עלולים לגרור תגובות שליליות בזמן מאמץ, כמו גם תופעות לוואי המלוות בכאבי בטן, בחילות, הקאות ועוד  ולפגוע ביכולת המתאמן זמן המאמץ. לחץ והתרגשות גוברים לקראת תחרות יכולים להגביר ולהקצין את תופעות הלוואי לא נעימות.
כמו בריצה, גם באכילה חשוב להתחיל “לאמן” את הגוף מראש ולמצוא מה המזונות והתוספות שמתקבלים בצורה הטובה ביותר.

לחץ על הכפתור הכחול
לקביעת תור לשיחה

מתכונים מומלצים

גלידת בננה שוקולד פינוק בריא וטעים: גלידה מ-2 רכיבים בלבד, כיש צורך במתוק, טבעי ומספק יכול להתאים לארוחת התאוששות לאחר אימון בשילוב סקופ חלבון.
למתכון המלא...
יוגורט עם פירות + שיבולת שועל ארוחת בוקר או ארוחת פוסט אימון להתאוששות שילוב של חלבון, פחמימות ונוגדי חמצון
למתכון המלא...

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

נעלים ופירות

אכילה במהלך אימוני ריצה ארוכים

ריצות סופש מתאפיינות בעיקר במרחקים ארוכים מאמצע שבוע, והמהווים את ריצת הנפח. על מנת

לעמוד המאמר...

אנרגיה זמינה, מה אוכלים במשחק טניס?

במשחק טניס יודעים מתי מתחילים אבל לא מתי מסיימים, איך שומרים על אנרגיה לאורך

לעמוד המאמר...

אתגרים תזונתיים של ספורטאים אולימפיים

תזונת ספורט הינה חשובה ומכרעת בעיקר לספורטאים האולימפים, איך מתמודדים עם האוכל במדינה זרה?

לעמוד המאמר...
טייפר

טייפר לקראת מרתון

לאחר אינספור קילומטרים של ריצה ושעות על גבי שעות של אימונים המגיעים בשיא לריצה

לעמוד המאמר...