nutrix

מי את ספירולינה ?

תקציר : מה לא נאמר על האצה עם השם המסקרן: ספירולינה ? ״אצת הפלא״,״ מזון על״, ״הכוכבת החדשה בתחום הבריאות״, ״מקור חלבוני צמחי מהטובים ביותר בטבע״ . אז האם היא באמת כזו מופלאה ?? בואו נכיר את האצה הירוקה קצת יותר מקרוב.
היכרות:
ספירולינה הינה אצה בצבע כחול ירוק אשר התפרסמה לראשונה לאחר שניתנה כתוסף תזונה לאסטרונאוטים ב-NASA. היא קיימת מאז ומעולם וגדלה בברכות מים מתוקים. הספירולינה מתפקדת בין היתר כאנטי דלקתית ובשמירה על מערכת החיסון. כמו כן, היא עשירה בויטמינים ומינרלים (במיוחד B12, בטא קרוטן, סידן וברזל), מכילה כ- 70% (!) חלבון מלא (חלבון המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות לנו) וקלה לעיכול בשל החסר בתאית.
רק מקומות אחדים בעולם הם בעלי אקלים מתאים לגידול הספירולינה וביניהם: הודו, יפן, יוון וספרד.
אצת הספירולינה נחשבת כיום כ״מזון פונקציונאלי״, כלומר מזון אשר הוכח כמסייע  בתפקודי גוף מסויימים, מעודד בריאות ומפחית את הסיכון למחלות שונות.
בנוסף היא ״זכתה״ בכינוי המכובד,-״סופר פוד״, כלומר מזון אשר מכיל ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון בכמויות גדולות ויוצאות דופן בהשוואה למזונות אחרים ובעל יכולות ריפוי והארכת חיים. ה״סופר פוד״ מופק מהצמח בשלמותו ללא תהליכי עיבוד, דבר השומר על הרכבו הטבעי.
מנגנון פעולה:
לספירולינה  השפעה אנטי דלקתית ע״י עיכוב שחרור של הורמון ההיסטמין. מחקרים אחרונים הראו כי תיסוף בספירולינה במשך 12 שבועות הורידה בכ- 35% רמות של מספר ציטוקינים בגוף ובכך מגינה מפני תגובות אלרגניות כגון נזלת, התעטשויות, גרד ואדמומיות וכן מביאה לחיזוק וויסות מערכת החיסון. במנגנון פעולה נוסף הספירולינה עשויה לווסת את מערכת החיסון גם ע״י תפקידה בכיסוי חסרים תזונתיים.
אצת הספירולינה מכילה רמות גבוהות של כלורופיל, אותו פיגמנט ירוק אשר נותן לצמח את צבעו והכרחי לתהליך הפוטוסינתזה. הכלורופיל מסייע בניקוי הרעלים ופסולת מהגוף ובהסדרת פעילות המעיים. כמו כן, בשל מבנה הכלורופיל הדומה לחלבון ההמוגלובין, הוא גם מבצע פעילויות המזוהות עם ההמוגלובין כגון חידוש אספקת הדם, הובלת חמצן אל התאים וסיוע במצבים של אנמיה.
הספירולינה מכילה 2250 יחידות של SOD-superoxide dismutase נוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) מהחזקים ביותר שהגוף מייצר, אשר רמתו בגוף יורדת עם השנים ועל כן חשיבות גדולה לקבל אותו ממקור חיצוני.
לקיחת ספירולינה לאורך זמן (מעל 6 חודשים), עשויה להוריד רמות השומנים בדם ע״י השפעה על וויסות הגנים אשר אחראים על המטבוליזם של כולסטרול ו-TG בכבד. במחקר הנעשה על 15 גברים אשר קיבלו 4.2 גרם ליום תוסף ספירולוניה במשך 8 שבועות נצפתה ירידה משמעותית ברמות LDL בהשוואה לתחילת הטיפול. (רמות ה- HDL לא השתנו).

סיכום יתרונות הספירולינה:

  • חיזוק המערכת החיסונית.
  • מכילה 70% חלבון.
  • עשירה ב-ויטמין B12 (אשר לרוב מגיע ממקור חי).
  • רמות גבוהות של אומגה 3.
  • דחיית עייפות שרירית. מומלצת לספורטאים!
  • מכילה נוגדי חמצון חזקים.
  • הורדת השכיחות לתגובות אלרגיה והקלה בסימפוטומים.
  • הורדת רמות כולסטרול וסוכר בדם.
  • עשויה להיות בעלת פעילות אנטי-סרטנית.

לא הכל ורוד ! חשוב להכיר:

  • ממצאים הראו כי למרות הרמות הגבוהות של ויטמין B12 שמכילה הספירולינה ולמרות שנצפה כי הוטימין נספג היטב בגוף מתוסף הספירולינה, רמות הויטמין לא עלו בדם. ההשערה הנבדקת היא כי ויטמין ה B12 שמתקבל מהספירולוינה איננו זמין לגוף ועל כן לא ניתן להפיק ממנו דבר. יש להמשיך ולחקור השערה זו.
  • במידה והספירולינה לא מעובדת בצורה נכונה היא עלולה להכיל ריכוז גבוה של חומרים רעילים אשר צריכתם המירבית עדיין לא נקבעה. רעלנים אילו עלולים להצטבר בגוף ולהביא לליקויים בכבד ובמערכת העצבים במיוחד במקרים בהם לוקחים ספירולינה לתקופה ממושכת. חשוב להקפיד לקנות תוספי תזונה מיצרן ידוע.
  • אצת הספירולינה מכילה ויטמין K ולכן חשוב להתייעץ עם רופא לפני השימוש אצל אנשים הנוטלים תרופות מדללות דם כגון אספירין וקומדין.
  • יש להיוועץ תחילת השימוש עם רופא במקרה של ילדים, נשים בהריון, נשים מניקות ואנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות.
Scroll Up