nutrix

משמעת מים, שמעתם?

לשתות, כי צריך!
המים מונים כ 60-70% מכמות הנוזלים בגוף האדם ומהווים מרכיב עיקרי בו.
כך למשל תגלו כי כ 80% מנוזל הדם מורכבים ממים, כ 70% מנוזל המוח מורכבים ממים, כ-75% מרקמת השריר, וכ-22% מהעצמות מקורם במים.
למים חשיבות עצומה לתפקוד תקין של הגוף, החל מסיוע בתהליכי העיכול וניוד רכיבי תזונה לתאים, דרך פינוי הפסולת מהגוף וכלה בוויסות הטמפרטורה, במטבוליזם תקין ובתפקידים חיוניים רבים נוספים.
בשונה מסיכויי הישרדות בני מס’ שבועות ללא כל מזון, חייבים בני האדם ברווייה של מים בפרק זמן שלא יאוחר מ- 4 ימים בלעדיהם.

מחסור במים והשלכותיו
חוסר שתיה מוביל למצב של התייבשות המהווה ירידה בכמות הנוזלים בגוף, הנמדדת פר אחוזים ממשקלו. כלומר, התייבשות קיצונית משמעותה ירידה של כ-15-20% מנוזלי הגוף, דבר המסכן את חייו של האדם שהתייבש.

התייבשות קלה כ- 2% המתאפיינת בתחושת עייפות, חוסר ריכוז, כאבי ראש, סחרחורות ועצירות פוגעת ברמת איכות החיים, ומובילה לירידה ביכולת האירובית, עליה בסיכון לפציעות ספורט ולהתכווצות שרירים.

צמא = איתות הגוף להתייבשות לא למניעה
בעת ירידה בכמות נוזלי הגוף, מפעיל הגוף מנגנון הגנה השומר על הנוזלים – כך שמזיעים פחות והתכיפות למתן שתן יורדת.
במקרה של התייבשות, קלה ביותר בת כ-2% מופעל ‘מנגנון הצמא’  הגוף חש בצורך לשתות ולהרוות את המחסור שחווה. הקפדה על שתיה יזומה לאורך היום, תמנע מכם התייבשות ותחושה לא נעימה.

לשתות, בשביל הבריאות
צריכת המים היומית המומלצת לאדם, הנה כ30 מ”ל לק”ג משקל גוף – כך שלאדם במשקל 70 ק”ג, הצריכה היומית המומלצת הנה בת כ-2 ליטרים נוזלים ביום ( הכוללים גם נוזלים מהאוכל).
בהינתן תנאי מזג אוויר חם עד שרבי ו/או בעת ביצוע פעילות גופנית, יש לצרוך יותר מים מהכמות הנ”ל.
קיימים מזונות כגון פירות וירקות המכילים אחוז נוזלים גבוה, כך שיש לזכור זאת ולקחת כחלק מהמשוואה. עם זאת, המדד הטוב ביותר שישמש אתכם לצרכי הערכה בדבר שתיה מספקת, הנו צבע השתן בדגש על בהירותו.

טיפים שימושיים לרוויה
הצבת יעד – הגדירו לעצמכם צריכה של כ 1.5-2 ליטר מים ליום, הציבו אותה מול עיניכם וכך תוכלו לעקוב בקלות וביעילות אחר ההתקדמות.

חלוקה לשניים – חלקו את יומכם לשניים ונסו לסיים את מחצית מכמות הנוזלים עד לארוחת הצהריים, ואת היתרה בחלק השני של היום.

‘על הבוקר’ – סיימו את ‘צום’ הלילה ופתחו את הבוקר בשתיית מים, ובכך תתחילו את הבוקר בתחושה נפלאה ותמנעו מצב של התייבשות.

עניין של הרגל – השגרה וההרגלים שלנו חזקים מאתנו, לכן ‘הצמידו’ את שתיית המים הקרים/פושרים ללו”ז הקיים ומהר מאד תהפכו זאת להרגל.

על טעם וריח – המים ‘משעממים’ לכם בפה? הוסיפו לימון, נענע, לימונית וכיו”ב ופנקו את עצמכם במים בטעמים טבעיים, מרעננים ובריאים.

לשתות עם קש – שתיה באמצעות פיה או בקש מסייעת להגביר את שתיית הנוזל, ולסיים את תכולת הבקבוק במהירות וביעילות

 

 

 

 

 

 

 

 

Scroll Up